می‌اندیشم پس مربیگری می‌کنم

Andrea Pirlo coach of Juventuss FC during the Serie A football match between Juventus FC and UC Sampddoria at Allianz Stadium in Torino (Italy), September 20th, 2020. Photo Federico Tardito / Insidefoto/Sipa USA

می‌اندیشم پس مربیگری می‌کنم

در ایتالیا خیلی‌ها منتظر سوت آغاز این بازی بودند. سوت آغاز اولین بازی یوونتوس دوران تازه. یوونتوسی با سرمربیگری آندره‌ا پیرلوی جوان و حضور بازیکنانی از آکادمی باشگاه در لیست اصلی تیم. تورینی‌ها آماده پوست‌اندازی هستند و سؤال خیلی‌ها این است که آیا این پوست‌اندازی قرار است با درد و خونریزی همراه باشد یا بدون از کار افتادن اقتدار همیشگی بانوی پیر به سرانجام می‌رسد.پیرلو در بازی اول پیروزی مهمی به دست آورد؛ سمپدوریای رانیری را ۳ بر صفر شکست داد. اما چیز مهم‌تری که برای هواداران یووه به دست آمد آشنایی با اندیشه‌های مردی بود که کتاب «می‌اندیشم پس بازی می‌کنم» را نوشته بود.پیرلو در اولین بازی رسمی‌اش دست‌کم با دو شیوه و چینش متفاوت بازی را پیش می‌برد که اگر با جزئیات بیشتری به آن نگاه می‌کردیم می‌توانستیم چیدمان‌های بیشتری را از نحوه استقرار بازیکن‌ها دریابیم.یوونتوس بازی را با سیستم ۲-۵-۳ آغاز کرد. سیستمی که در خط هافبک چیدمان منحصر به فردی داشت و آرون رمزی وظیفه وصل کردن خط میانی به خط حمله را برعهده گرفته بود و این یعنی سیستم پیرلو بیشتر چیزی شبیه ۲-۱-۴-۳ بود. نکته جالب توجه در این شیوه استقرار، حضور دنیلو در بین ۳ نفر خط دفاعی بود. بازیکنی با خصوصیات مدافعان کناری رونده و این نشان از طرح‌های دیگر پیرلو به هنگام تغییر فاز بود. کاملاً می‌شد حدس زد که قرار است شیوه یوونتوس در فاز تهاجمی و دفاعی متفاوت شود و ما تا پایان بازی قرار نیست شاهد همین سیستم ۲-۵-۳ باشیم. ۲-۴-۴ شیوه دیگری بود که بیانکونری در دقایقی از بازی به خودش گرفت. در این سیستم دنیلو به همان دفاع کناری تبدیل ‌می‌شد و فرابوتا یک خط عقب‌تر می‌رفت. در این سیستم بود که یووه از عقب زمین پرس شدیدی را روی بازیکنان سمپدوریا اعمال می‌کرد.نکته جالب؛ تغییر چیدمان سریع تیم در حالت مالکیت یا نداشتن مالکیت توپ بود. وقتی توپ زیر پای بازیکنان و قرار به بازیسازی بود تیم سریع به سراغ ۲-۵-۳ و شیوه‌های مشتق شده آن مثل همان ۲-۱-۴-۳ یا حتی ۱-۴-۲-۳ می‌رفت و وقتی توپ به پای بازیکنان سمپدوریا می‌رسید شیوه هایی مثل ۲-۴-۴ یا حتی ۱-۴-۱-۴ امتحان می‌شد.پیرلو در این بازی البته چندین و چند بازیکن اصلی‌اش را در اختیار نداشت. از جمله دیبالا و برناردسکی و ساندر. با این همه مشخص بود مربی جوان یووه قصد دارد در این فصل به جوان‌ها بیشتر بازی دهد. او جانلوکا فرابوتا از تیم زیر ۲۳ سال را در بازی یکشنبه‌شب به صورت فیکس به بازی فرستاده بود و اتفاقاً جواب بدی هم از این بازیکن نگرفت. چندین و چند بازیکن جوان دیگر یوونتوس که تا به حال اسم آنها را نشنیده بودیم هم روی نیمکت بودند.حالا بعد از یک بازی مشخص است که یوونتوس در دوران تازه نیاز مبرمی به دست‌کم یک شماره ۹ کلاسیک دارد. به خاطر همین است که بانوی پیر در چند هفته گذشته دست روی بازیکنانی نظیر سوارس و ژکو گذاشته بود. با منتفی شدن این انتقالات حالا خبر از بازگشت دوباره آلوارو موراتا به تیم است. پیرلو خودش هم بعد از بازی در مصاحبه‌ای گفت تیم را تقویت خواهد کرد.پست دیگری که پیرلو در یووه به شدت به آن محتاج است، رجیستا خواهد بود. همان پستی که استادش خود آندره‌ا در دوران بازی بود. یک طراح و معمار در میانه زمین که توپ را بگیرد و پخش کند. یووه یا باید چنین بازیکنی را پیدا کند  یا با بازی دادن ۲ بازیکن مکمل هم در وسط زمین سعی کند به چیزی شبیه به پست رجیستا دست پیدا کند.

رسول مجیدی

۱۰ سالی می‌شود که به صورت جدی در مطبوعات و تلویزیون فعالیت دارم. مجری و سردبیر برنامه لذت‌فوتبال هستم و خالق سایت فوتبال‌ژورنال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *