کینگزلی کومان؛ از کمپ آسپایر قطر تا فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰

کینگزلی کومان؛ از کمپ آسپایر قطر تا فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰

وقتی در سال ۲۰۱۲ کینگزلی کومان ۱۶ ساله، داشت با پیراهن پاری‌سن‌ژرمن در کمپ آسپایر قطر می‌درخشید، اصلاً فکرش را نمی‌کرد که ۸ سال بعد تبدیل شود به یکی از دلایل اصلی ناکامی پاریسی‌ها در لیگ قهرمانان! و در آن سن و سال کم فقط به این فکر می‌کرد که روزی بتواند با پیراهن سرمه‌ای‌رنگ تیم اصلی پایتخت فرانسه در لیگ یک بازی کند اما سرنوشت، او را به چیزی فراتر از انتظاراتش تبدیل کرد.
یکشنبه‌ای که گذشت، بالاخره لیگ قهرمانان فاتح این فصل خودش را شناخت؛ بایرن‌مونیخ. تیمی که حتی پیش از پیروزی پر گل و دور از انتظارش مقابل بارسلونا هم شانس اول قهرمانی این رقابت‌ها بود. در این سال‌ها هیچ‌وقت تیمی با قاطعیت بایرن قهرمان مهم‌ترین رقابت‌های باشگاهی دنیا نشده. هیچ‌گاه تیمی آنقدر صلابت نداشته که همه کارشناسان فوتبال رأی به برتری آن بدهند. مونیخی‌ها تمام دیدارهای این فصل‌شان در لیگ قهرمانان را بردند و رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی را ثبت کردند. با این همه بازی فینال برای آنها خیلی هم خوب پیش نرفت. تیمی که عادت داشت به هر کدام از رقبا دست‌کم سه گل بزند، مقابل پاری‌سن‌ژرمن تنها با یک گل پیروز شد و شاید اگر مانوئل نویر نبود، نتیجه دیگری در پرتغال رقم می‌خورد. تک گل بازی را کسی زد که گلش کنایه‌آمیز بود؛ کینگزلی کومان، ستاره فرانسوی بایرن که خودش پرورش یافته آکادمی پاری‌سن‌ژرمن بوده! بازیکنی که حضورش در فینال و بازی کردنش به جای پریشیچ یکی از مهم‌ترین تصمیماتی بود که فلیک در ساعت‌های منتهی به فینال گرفت.

گل او نه تنها از این جهت که بازیکن سابق یک باشگاه باعث باخت آن تیم در فینال یک رقابت مهم می‌شود، بلکه از این نظر کنایه‌آمیز بود که پاری‌سن‌ژرمن با تکیه بر پول‌های هنگفت سرمایه‌گذاران قطری خود در این سال‌ها بیشتر چشم به خرید ستاره‌های دنیای فوتبال دوخته تا آکادمی فوتبالش که اتفاقاً در فرانسه سرآمد است. و حالا درست در مهم‌ترین لحظه تاریخ باشگاه، همان بازیکن پرورش‌یافته در آکادمی پاری‌سن‌ژرمن بلای جان تیم شده بود.
آکادمی باشگاه پاری‌سن‌ژرمن البته چیزی جدا از سرمایه‌داران قطری نیست. اتفاقاً سرمایه و برنامه‌های آنها بوده که تا این حد آکادمی باشگاه را سر زبان‌ها انداخته.
اولین جایی که اسم کینگزلی کومان مورد توجه استعدادیاب‌ها قرار گرفت، دوحه قطر بود. کومان در سال ۲۰۱۲ ستاره مسابقات زیر ۱۷ سال الکاس بود. این مسابقات که حالا هر سال در قطر برگزار می‌شود، برای اولین بار بود که در آن سال شکل گرفته بود و تیم‌های مختلفی از آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا در آن حضور داشتند. بالطبع پاری‌سن‌ژرمن هم که از سال ۲۰۱۱ تحت سیطره ناصرالخلیفی قطری قرار گرفته بود، تیم زیر ۱۷ سالش را به مسابقات فرستاده بود.

کومان در آن سال آنقدر خوش درخشید که فصل بعد تبدیل شد به جوان‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه پاری‌سن‌ژرمن که در تیم بزرگسالان به میدان رفته. او فقط ۱۶ سال و ۸ ماه و ۴ روز داشت که در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ و دقیقه ۸۷ بازی با سوشو که منجر به باخت ۳-۲ پاریسی‌ها شد توسط کارلو آنچلوتی به زمین فرستاده شد و جای مارکو وراتی را گرفت. کارلتو همان مربی‌ای است که در بدو ورودش به بایرن‌مونیخ در سال ۲۰۱۶، کومان را از یوونتوس به صورت قرضی به خدمت گرفت و نقش مهمی در مسیر پیشرفت این ستاره فرانسوی داشته.
اما درخشش ستاره فرانسوی از آسپایر قطر شروع شده بود؛ در جام بین‌المللی زیر ۱۷ سال الکاس. این جام که حالا نقش مهمی در معرفی ستاره‌های فوتبال دنیا دارد، توسط شبکه تلویزیونی «الکاس» برگزار می‌شود. شبکه‌ای قطری که به نوعی رقیب شبکه‌های «بین‌اسپورت» است. در حال حاضر بین‌اسپورت که مالکیتش برای ناصر الخلیفی (مالک باشگاه پاریس) است، از شهرت بیشتری در دنیا برخوردار است اما با این حال خدمتی که شبکه الکاس به فوتبال قطر و حتی جهان کرده شاید بیشتر از بین‌اسپورت باشد.
الکاس این مسابقات را البته با همکاری کمپ بسیار معروف فوتبال قطر یعنی «آسپایر» و فدراسیون فوتبال قطر برگزار می‌کند. سایت مسابقات توضیح داده که هدف از برگزاری این رقابت‌ها کمک به برنامه چشم‌انداز قطر برای جام ‌جهانی ا‌ست و قصد دارد تا زیرساخت‌ها برای افتخارآفرینی قطر در آستانه برگزاری جام جهانی در سال ۲۰۲۲ را مهیا کند. آنها البته توضیح داده‌اند که هدف دیگر برگزاری مسابقات تبلیغ سبک‌زندگی سالم و فعال بین جوانان از طریق بازی فوتبال است.
آخرین دوره این مسابقات که حالا تیم‌های معروفی خواهان حضور در آن هستند در زمستان ۱۳۹۸ برگزار شد و تیم‌های رنجرز، پاری‌سن‌ژرمن، بارسلونا، اینتر میلان، رئال مادرید، اسپورتینگ پرتغال و زنیت روسیه در آن حضور داشتند. سرگروه گروه اول مسابقات البته تیمی نبود جز تیم آکادمی آسپایر که وظیفه تربیت فوتبالیست برای فوتبال قطر را دارد. آکادمی‌ای که در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا و به دلیل قهرمانی قطر حسابی سر زبان‌ها افتاد؛ بیشتر ملی‌پوشان قطری دست‌پرورده این آکادمی بودند و اتفاقاً مربی تیم ملی قطر، فلیکس سانچز هم زمانی در آکادمی آسپایر مربیگری می‌کرد و خودش با ستاره‌هایی که تربیت کرده بود پله پله بالا آمد و فاتح مهم‌ترین جام قاره کهن شد.
برای ما ایرانی‌ها البته آکادمی آسپایر قاعدتاً نام‌آشناست؛ بخصوص اینکه تیم ملی ایران قبل از برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا در امارات، دو هفته‌ای را در آسپایر اردو زد. امکانات این کمپ آنقدر خوب و به‌روز بود که حتی کارلوس کی‌روش سختگیر هم همواره از آن تعریف می‌کرد.
آسپایر حالا با گلزنی کومان که برای اولین بار در اولین دوره مسابقات جام زیر ۱۷ سال الکاس در این کمپ درخشید، بیشتر سر زبان‌ها افتاده و به نظر در سال‌های آینده بیشتر از گذشته هم در فوتبال حرفه‌ای دنیا نقش بازی خواهد کرد.
از اصل مطلب دور نشویم؛ یکشنبه شب تیم پاریسی با خوردن گل از ستاره‌ای که ۱۰ سال در آکادمی پاری‌سن‌ژرمن، تیم دوم و بعدهم دو سال در تیم اول باشگاه حضور داشت، فینال لیگ قهرمانان را از دست داد. شاید بهتر باشد مدیران این تیم بیشتر از گذشته به محصولات آکادمی‌شان توجه کنند.

رسول مجیدی

۱۰ سالی می‌شود که به صورت جدی در مطبوعات و تلویزیون فعالیت دارم. مجری و سردبیر برنامه لذت‌فوتبال هستم و خالق سایت فوتبال‌ژورنال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *