فوتبال چگونه مدرن شد؟

فوتبال چگونه مدرن شد؟

فوتبالی که امروز می‌شناسیم و دنبالش می‌کنیم و عاشقش هستیم با فوتبال ۳ دهه قبل تفاوت‌های زیادی دارد.
فوتبالی که امروز می‌شناسیم و دنبالش می‌کنیم و عاشقش هستیم در گذر زمان به چیزی که اکنون هست تبدیل شده.
فوتبالی که امروز می‌شناسیم و دنبالش می‌کنیم و عاشقش هستیم قبلاً اینطور نبوده.


فوتبال مثل تمامی جنبه‌های دیگر زندگی و جامعه، مدرن شده. دورانی از سر گذرانده و رخدادهای مهمی را تجربه کرده تا به این شکل در بیاید.
درست مثل تمام کتاب‌های تاریخ، بعضی وقت‌ها یک حادثه به ظاهر ساده توانسته تغییرات شگرفی را در فوتبال سبب شود. تغییراتی که اکنون از بدیهیات فوتبال شمار می‌آیند اما زمانی یک اقدام انقلابی بوده‌اند و با دیده تردید به آن نگریسته می‌شده.
چند هفته پیش فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۰ برگزار شد. لیگی که اولین بار در فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۲ به وجود آمد و یکی از مظاهر فوتبال مدرن است. فوتبالی که در آن لیگ‌های باشگاهی در بالاترین درجه اهمیت قرار دارند و لیگ قهرمانان پولسازترین، تماشایی‌ترین و مهیج‌ترین لیگ باشگاهی دنیاست. لیگی که طبعیتاً تا سال ۱۹۹۲ وجود نداشت. اما چه شد که ایده ایجاد چنین لیگی در ذهن مدیران فوتبال اروپا به وجود آمد؟ شاید باورتان نشود؛ یک اتفاق ساده. حذف ناپولی و مارادونا در همان مراحل اولیه جام باشگاه‌های اروپا (فرمت قبلی لیگ قهرمانان اروپا). تک حذفی بودن مسابقات باعث می‌شد تا ستاره‌ها و تیم‌های بزرگ خیلی زود از این لیگ حذف شوند و دست‌شان از درآمدهای مالی مهمی قطع شود. در نتیجه ایده ایجاد یک لیگ قاره‌ای در ذهن مدیرانی که بیشتر از زاویه اقتصاد به فوتبال دنیا نگاه می‌کردند، جوانه زد. مدیرانی مثل سیلویو برلوسکونی. داستان به وجود آمدن لیگ برتر انگلیس که این روزها به عنوان رقابتی‌ترین لیگ دنیا شناخته می‌شود  و درآمد تیم‌هایش سر به فلک ساییده هم چیزی جز این نیست. یک حادثه دیگر چنین ایده‌ای را به وجود آورد.
کمک داور ویدئویی یا VAR هم درست جایی مورد قبول مدیران محافظه‌کار فیفا قرار گرفت که در یکی از بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۱۰ گل مهم و تماشایی – و البته صحیح- لمپارد به آلمان پذیرفته نشد.
تاریخ فوتبال پر بوده از چنین اتفاق‌هایی که روند این ورزش دوست‌داشتنی را برای همیشه تغییر داده. الکس کبل، نویسنده ورزشی چندی پیش در رشته مقالاتی برای سایت گل، رخدادهایی که نقطه عطف تاریخ این رشته بوده‌اند و باعث به وجود آمدن دورانی تازه در فوتبال شدند را بررسی کرد. در این پرونده ما این مقالات را برای شما ترجمه کرده‌ایم.

رسول مجیدی

۱۰ سالی می‌شود که به صورت جدی در مطبوعات و تلویزیون فعالیت دارم. مجری و سردبیر برنامه لذت‌فوتبال هستم و خالق سایت فوتبال‌ژورنال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *