مهدی طارمی؛ چقدر شانس دارد تا در پورتو فیکس بازی کند؟

مهدی طارمی؛ چقدر شانس دارد تا در پورتو فیکس بازی کند؟

شهر ساحالی پورتو حالا در بندربوشهر حسابی محبوب است. شهری که نامش اتفاقا معنی‌ای شبیه به «بندر» دارد و حتی نام پرتغال هم از همین بندر پورتو ریشه گرفته.

مهدی طارمی که فصل قبل عنوان آقای گلی مشترک لیگ فوتبال پرتغال را بدست آورد، حالا با یک انتخاب منطقی بار و بندیلش را به مقصد پایتخت پرتغال بسته و قرار است فصل آتی عضوی از معروف‌ترین باشگاه این کشور باشد.

زندگی طارمی انگار با پرتغال گره خورده. تحت هدایت کی‌روش پرتغالی بود که مهدی طارمی فرصت بازی در ترکیب فیکس تیم ملی را یافت، بازی‌اش ارتقا پیدا کرد و به توصیه او لژیونر شد. بازی در لیگ پرتغال بود که از مهدی طارمی که داشت در لیگ قطر حیف می‌شد، ستاره‌ای ساخته که حالا تیم قهرمان پرتغال برایش فرش قرمز پهن کرده.

و البته بازی با تیم ملی پرتغال در جام جهانی بود که انتقادها از مهدی طارمی را به بالاترین حد ممکن رساند. آن فرصت لحظات آخری که از دست داد می‌توانست او را تبدیل به اسطوره اول فوتبال ایران در میان نسل جدید کند اما دست تقدیر، سرنوشت دیگری برای او رقم زد.

طارمی در بازی با تیم ملی پرتغال از چشم بسیاری از فوتبال دوستان ایرانی افتاد و با بازی در لیگ پرتغال دوباره خودش را به منتقدین اثبات کرد و حالا آماده است تا به جنگ مهم‌ترین چالش زندگی‌اش برود؛ فیکس شدن در تیم قهرمان پورتو.

طارمی برای بازی در ترکیب اصلی پورتو البته کار آسانی ندارد. در لیست پورتو چندین و چند مهاجم حضور دارند و البته سیستم سرمربی تیم هم مهم است.

پورتو را در فصل پیش سرجیو کنسیسائو هدایت می‌کرد. مربی‌ای که از سال ۲۰۱۷ در این تیم روی کار آمده و با توجه به موفقیت‌هایش در فصل آتی هم روی نیمکت خواهد نشست. کنسیسائو در ۳ سال حضورش در لیگ پرتغال ۲ بار این تیم را قهرمان کرده و امسال موفق شد جام حذفی را هم برای خود کند.

سیستم مورد علاقه او در فصلی که به پایان رسید؛ ۴-۴-۲ است. سیستمی که البته در بازی‌های مهم تغییر شکل می‌ دهد و ۴-۲-۳-۱ می‌شود.

به طور مثل کنسیسائو در بازی آخر لیگ مقابل اسپورتینگ براگا از سیستم تک مهاجمه استفاده کرد. در بازی باز اسپورتینگ لیسبون هم دوباره پورتو با آرایش ۴-۲-۳-۱ در زمین حاضر شده بود اما در سایر بازی‌های فصل پورتو اساسا با چینش ۴-۴-۲ به زمین می‌رود.

کنسیسائو البته تا قبل از آمدن طارمی هم مشکلی از لحاظ تعداد نفرات در تیمش نداشت.پورتو در لیستش مهاجمان زیادی دارد که مهم ترین‌شان موسا مارگا است.

مارگا، شماره ۱۱ را می‌پوشد و بهترین مهاجم فصل پیش تیم بود. او ۱۲ گل در لیگ به ثمر رساند و نقش مهمی در قهرمانی پورتو داشت. مارگا که اصالتی مالیایی دارد، سریع است و فیزیکی و سن و سالی نزدیک به مهدی طارمی دارد؛ ۲۹ سال. او البته چند نقطه ضعف مهم هم دارد: حفظ توپش ضعیف است. پاسور خوبی نیست و توان پیروزی در دوئل‌های زمینی را هم ندارد. او بیشتر استاد توپ‌های هوایی‌ست.

رقیب بعدی طارمی، تیکوئینو سوارس است. مهاجم ۲۹ ساله برزیلی که در لیگ پارسال ۱۰ گل به ثمر رساند و ۲۰ بازی را به صورت فیکس بازی کرد. نقطه ضعف اصلی‌اش دوئل‌های زمینی‌ست. او هم بیشتر قدرتی‌ست تا تکنیکی.

زی‌لوییس دیگر مهاجم نوک پورتو است. مهاجمی ۲۹ ساله که قدرت حفظ توپ خوبی دارد اما یار هم‌دسته‌اش را به خوبی پیدا نمی‌کند. زی‌لوییس در فصل پیش چند هفته‌ای مصدوم بود اما در مجموع آمار بدی از خود به جای نگذاشت؛ ۷ گل در ۱۹ بازی که فقط ۱۱تایش را فیکس بوده.

وینسنت ابوبکر کامرونی دیگر مهاجم تیم پورتوست که فصل پیش خیلی بازی به او نرسید. ابوبکر ۲۸ ساله شماره ۹ تیم را می‌پوشد اما به نظر بزودی باید با این شماره و حتی پورتو خداحافظی کند.

به غیر از این مهاجمان؛ فرناندوی برزیلی هم که فصل پیش به صورت قرضی در لیگ ترکیه بازی می‌کرد به اردوی پورتو برگشته و باید دید قرار است در لیست کنسیاسئو باقی بماند یا خیر.

و البته دو مهاجم ۲۰ ساله همه از سال گذشته از تیم جوانان پورتو به تیم اصلی اضافه شدندکه هنوز شانس آنچنانی برای بازی فیکس در تیم ندارند.

با نگاهی به سیاهه بالا و البته سیستم مورد علاقه کنسیسائو می‌توان حدس زد کار مهدی طارمی برای رسیدن به ترکیب اصلی درصورت استفاده مربی از سیستم مورد علاقه‌اش یعنی ۴-۴-۲ نمی‌تواند خیلی سخت باشد و او چنانچه همان کیفیت بازی‌اش در ریو آوه را در تمرینان به کنسیسائو نشان دهد، می‌تواند با موسا مارگا زوجی قدرتمند را تشکیل دهد. اما چنانچه تیم بخواهد از سیستم تک مهاجمه استفاده کند آنوقت کار مهدی طارمی سخت خواهد شد. در تمام بازی‌های مهم این مارگا بوده که به عنوان مهاجم نوک به زمین رفته. نکته مهم البته این است که مهدی در تیم ملی دوره کی‌روش نشان داده می‌تواند پشت مهاجم و حتی به عنوان وینگ چپ هم به تیمش کمک کند و این می‌تواند بازی همزمان او و مارگا حتی در صورت استفاده از سیستم تک مهاجمه را هم عملی کند.

طارمی که زمانی در کوچه پس کوچه‌های محله شباب بوشهر دنبال توپ پلاستیکی بود حالا فرصت بی‌نظیری دارد که نه تنها دوباره درخشش در لیگ پرتغال را تکرار کند، بلکه در لیگ قهرمانان هم در قالب یک تیم مدعی که یکبار قهرمان این رقابت شده پا به مسابقات بگذارد. مسابقات و ویترینی که حتی می‌تواند او را به تیم‌های بزرگ‌تر قاره اروپا هم برساند.

رسول مجیدی

۱۰ سالی می‌شود که به صورت جدی در مطبوعات و تلویزیون فعالیت دارم. مجری و سردبیر برنامه لذت‌فوتبال هستم و خالق سایت فوتبال‌ژورنال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *